lördag 3 december 2011

Hörde en fin sång på radion idag...

Min pappa som var väldigt intresserad av historia och i synnerhet av 2:a världskriget historia ville att jag skulle heta Lili Marlene, och så blev det. En namn som jag tycker är väldigt fint och som har en fantastisk historia och mening bakom sig...en sång som hela världen känner till och som är en vacker kärleksförklaring till en soldats väntande fästmö!

Så tack fina pappa för detta ❤




Sångerskan på filmen berättar först bakgrunden till sången och sedan sjunger hon den på både tyska och engelska, här nedan har ni den svenska texten! Lyssna och njut...


Lili Marleen
Text: Gunilla. Musik: Norbert Schultze.

Klar liksom en stjärna
vid kasernens dörr
lyste en lanterna,
den finns där nu som förr.
På trottoarens nötta sten
jag möter dej i lyktans sken
som förr, Lili Marleen,
som förr, Lili Marleen.

Tätt intill varandra
stod vi hand i hand.
Ingen kunde klandra
jag stal en kyss ibland.
Vad gjorde det, om vinden ven -
vi stod i lyktans trygga sken.
vi två, Lili Marleen,
vi två, Lili Marleen.

Nu ropar vakten:
Kom in, ty tapto går.
Du hörde nog på takten,
jag inte dröja får.
Men det är svårt att ej bli sen,
när i min famn vid lyktans sken
du är, Lili Marleen,
du är, Lili Marleen.

För mitt öga står du,
dina läppar ler,
all min längtan får du,
i drömmen jag dig ser,
så som du stod i lyktans sken
en avskedsstund, då vinden ven.
Farväl, Lili Marleen
farväl, Lili Marleen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar